Het ruikt hier naar iets doods (pt. 2) - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Davey Vrijhoef - WaarBenJij.nu Het ruikt hier naar iets doods (pt. 2) - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Davey Vrijhoef - WaarBenJij.nu

Het ruikt hier naar iets doods (pt. 2)

Door: Sluwe

Blijf op de hoogte en volg Davey

08 December 2010 | Australië, Adelaide

Diegene die de blog van reiscompagnon Mariska volgen weten waar de titel van dit stukje op slaat.

Nu kunnen we in ieder geval zeggen wat er precies zo meurde van de week..

Wat een stank onderweg van Cairns naar Adelaide waar we nu bivakeren. We zijn door de outback gereden en hebben in totaal 4000 kilometer afgelegd in een week.

De aangereden kangaroes, koeien en ander gespuis zorgde voor tijd en wijlen voor verschroeide neusharen bij ons in Bubba. Gelukkig hebben we beide ervaring in werken in een bejaardenhuis, dus na een poosje begon het te wennen..
Het is natuurlijk een beetje teveel gevraagd om dat teringeind in de outback hekwerk naast de weg te plaatsen, dus daarvoor in de plaats zijn er borden geplaatst met waarschuwingen voor loslopend wild en vee, dat je niet te hard moet rijden. Gelukkig is Bubba zo oud dat echt hard rijden voor ons sowieso een moeilijke opgave is. (wind in de rug, heuvelafwaarts en een raketinstallatie naast de uitlaat kan nog zorgen voor stuitende 120 km/u) Maar evengoed hebben nog minimaal 8 zeldzame diersoorten nog zeldzamer kunnen maken. (6 vogels, een konijn en een hagedis)

Buiten de kamikaze dieren hebben we ook nog levende beesten kunnen aanschouwen. Maar het merendeel wilden we juist liever dood hebben, mieren, spinnen en torren. Om van de (zand)vliegen en muggen maar te zwijgen.. Die vliegen die ze hier hebben lijken op die je ziet in Unicef reclames op kleine kindjes met van de eiwitgebrekbuikjes.. F*cking irritant! Niet weg te slaan ook, net een stel aboriginals bij een liquor-store.

Maargoed, je went er op de een of andere manier toch aan.

We hebben het goed aangepakt, genoeg water en brandstof mee. De brandstof hebben we echter gegeven aan een stel Taiwanezen die geen vooraad meegenomen hadden. Nadat we 10 liter gegeven hebben, startte de motor evengoed nog niet. Dus wie weet staan ze er nog. (Hadden facebook-account moeten vragen)

We hebben gekampeerd bij de meest kleine dorpjes. Grappig dat dorpjes op de map heel wat lijken te zijn, maar feitelijk niet meer voorstellen als een veredeld tankstation met kampeerveld.. Wil graag het woord pittoresk gebruiken, maar past niet echt. Er is weinig romantisch aan een nachtje slapen achter een tankstation. (of het nou het UFO-capital van Australie is of niet)
De vallende sterren en de sterrenhemel an sich zijn wel adembenemende dingen..

In Alice Springs 1 nachtje overleefd in een hostel. (BED! Wooh!) Leuk voor ons, minder voor Bubba. Ik moest nog een beetje lachen toen Maris de dorm binnenkwam met haar hele (volle) kledingkist. Maar had hier spijt van toen ik de volgende ochtend erachter kwam dat een stel idioten een raam ingegooid hebben bij Bubba en al mn spullen naar buiten gesleurd hebben en doorzocht naar: Alcohol? Geld? Geen idee. Vond het nog wel een beetje alcoholisch ruiken in Bubba.(gat gedicht met ducttape en diepvrieszakjes. Macgyver had t niet beter kunnen doen.)

Maar gelukkig was alles er nog in de droge rivierbedding, zelfs mn ralph lauren vest of mn te dure spijkerbroek hebben ze laten liggen. Maar wie weet loopt mijn mode achter bij latest fashion rules down under..

Opvallend trouwens hoeveel aboriginals er zijn in Alice Springs. Veel meer als andere plekken in Australie. Om eerlijk te zijn, ik vind sommige gewoonweg eng. Sommige praten hard/aggressief en zien er vrij hopeloos/dakloos/geldloos uit. Een douche voor sommige zou geen overbodige luxe zijn. We hebben meerdere mensen gesproken over de problemen die er zijn met de originele bewoners van dit land. De meeste zeggen dat er vooral een grote kloof is tussen de outback en de grote steden aan de oostkust. Hierdoor blijft er veel onbegrip tussen bevolkinsgroepen en worden (blijkbaar) problemen niet goed aangepakt. Best triest want er zijn nog een heel veel aboriginals die nog via hun orginele wetten en regels leven icm de westerse wetgeving. Dit werd vooral duidelijk bij Uluru (Ayers Rock) waar nog steeds oude wetten en regels gelden en dan zelfs voor westerse mensen. Er wordt vooral om respect gevraagd voor andere levenstijlen, wat naar mijn mening maar een kleine vraag is. Er is ook gezegd dat Australie nog maar een jong land is, dus hopelijk worden de dilemma's op den duur verkleind of opgelost.

Goed, voordat we naar Uluru gingen zijn we nog naar King's Canyon geweest. Super! Mooi uitzicht, uitputtend lopen in de brandende hitte. Maar super gaaf. Veel wildlife, koele waterpoel, maar toch vooral het uitzicht. (de panorama foto's zijn fantastisch geworden)

s'Avonds geslapen bij het King's Canyon resort. Toen bleek een dingo onze kook-olie gejat te hebben. Toen we later probeerde te slapen kwam hij nog een keer langs voor een toetje. We hebben em vanuit onze safari-camper van dichtbij kunnen zien. Gaaf! Soort golden retriever zonder zoveel haar, maar toch een wild beest!

Uluru was indrukwekkend. De zonsondergang had spectactulair moeten zijn, ware het niet dat de wolken het licht blokkeerden. Beetje jammer. Maar super nonetheless! Volgende wilden we al om 5 uur op om de zonsopgang te zien bij de rots. Toch maar niet gedaan omdat wij meer de luxere backpackers zijn. (later bleken de wolken weereens in de weg te hangen... WOOH!) We probeerden de uitleg van het ontstaan van de rots te onthouden, maar de ranger was een beetje onnavolgbaar ondanks hij constant 'ok' en 'usee' zei. Komt erop neer dat de rots nog 6! km de grond in gaat.. Uitslover.

De accu was nog leeggeraakt nadat we vergeten waren de lichten uit te zetten. We zijn geholpen door een stel fransen die ons eerst hielpen met aanduwen en later met het rijden naar een tankstation voor startkabels. We worden nog volleerde monteurs als we terugkomen..

Nu ondanks storm, regen, donder en bliksem, ("normaal regent het nooit hier in december") hebben we gister 800 km gereden zijn we de outback 'out' en logeren we in Adelaide in een hostel. Bubba staat bij de mechanic en wij beginnen aan ons herstelproces: GOON!

• 09 December 2010 - 13:43

MAMA:

Nou,lieverd,dat was weer een lang verslag,jullie hebben weer een hoop meegemaakt,he!!!!!Ik heb net de foto''s op face-book gezien,prachtige foto''s trouwens,maar ik ben jaloers dat het bij jullie zulk lekker weer is!!!!Hier is het vies,smerig,koud en naar weer,maar ik worstel me er doorheen!!!!AJAX heeft gister met 2-0 gewonnen van A.C.MILAN in Milaan!!!Knap,he en Martin Jol is weg bij de club,Frank de Boer doet het voorlopig,dus is dat wel leuk voor hem!!!!!Nou,MOPPIE,geniet van alles,doe voorzichtig,veel liefs en dikke kus van mij!!!!HVJ!!!!MAMA!!!!!

• 09 December 2010 - 13:44

Gretadegekste:

ik hou ook van je ha ha

• 09 December 2010 - 14:44

Davey Vrijhoef:

hoezo ik hou gewoon van je hoor..

kusje

• 12 December 2010 - 15:58

Greta:

kusje terug

• 13 December 2010 - 11:24

Henk:

Wat een verhaal weer! Wel knap dat je die aboriginals niet meteen beschuldigde van het openbreken van Bubba. Ik dacht het namelijk meteen toe ik het las.

• 15 December 2010 - 23:19

Marjo Van Minnen:

Hoi Davey,
    Zo te lezen is er toch nog niet zo heel veel veranderd in de ´outback´, 26 jaar gelden waren er ook al zoveel en veelal erg dronken en niks doende rondhangen en agressief. Geniet er lekker van maar heb je ook al een beetje gewerkt, of kom je nog steeds uit met je gespaarde centjes? Overigens wat betrefd het drankgebruik zouden jullie goed in mijn groep passen! haha. Lieve groet en enjoy!

• 21 December 2010 - 07:37

Roos:

Ohhh, wat ben ik jaloers als ik de weersverwachting voor Adelaide lees!!
    Het is hier weer bar en boos. Vannacht ruim min 10!! En alledrie ziek geweest, kortom: gezellig... Maar goed, nu weer opgeknapt en op naar de kerst. Hoe gaan jullie die doorbrengen?
    X
    Roos

• 23 December 2010 - 21:47

Jaap En Claartje:

Hoi Davey, wat leuk om je te kunnen volgen en wat een fantastische avonturen je maakt ons helemaal jaloers. Maar we gunnen het je natuurlijk van harte.
    Alvast gezellige feestdagen en nog een mooie tijd daar. groetjes

• 27 December 2010 - 15:45

Bep Johan:

hai davey hoe is het met je wat een mooie reis beleef jij we zijn er jaloers op de fotos zijn prachtig , we wensen je een fijne jaarwisseling en een gezond en eenreislustig 2011 dikke kus johan en bep

• 28 December 2010 - 12:22

YFONS:

Hoi daf zoals Fons dat zou zeggen...
    Hoe heb je de kerstdagen beleefd in de warmte en zonder ons????
    We genieten van je verhalen, willen graag even bij je om een hoekie kijken maar oké we blijven hier.....
    geniet nog verder, een fijne jaarwisseling en we kijken weer uit naar je nieuwe verhalen...
    dikke knuffels ook voor Maris
    liefs Fons en Yvon

• 30 December 2010 - 17:17

Greet:

GELUKKIG 2011 kuzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

• 05 Januari 2011 - 12:38

Joris:

Mario Been zit er nog gewoon, hoor, maak je niet druk.